اصطلاحات در قلاب بافی

  1. علامت * : عبارتی که بین دو ستاره می باشد، را به تعداد گفته شده بعد از ستاره ها تکرار کنید.
  2. حلقه جادویی: روش های مختلفی برای زدن حلقهوجود دارد. راحتترین روش زدن 5 الی 8 زنجیره و اتصال اولین و آخرین زنجیره به هم می باشد. تا به شکل یک حلقه تو خالی در بیاید. و سپس می توانید داخل حلقه پایه بزنید. برای زدن حلقه جادویی نخ را مانند تصویر دایره کرده و دور تا دور دایره در امتداد نخ کوتاه، پایه بزنید و در نهایت نخ کوتاه را بکشید تا پایه ها جمع شوند.
  3. زنجیره: با توجه به عکس روبرو، در ابتدا یک حلقه درست کرده، قلاب را داخل حلقه کنید و با سر قلاب یک نخ گرفته و از داخل حلقه ای که قلاب در آن قرار دارد، در آورید. و این کار را تا تعداد گفته شده ادامه دهید.
  4. پایه: منظور از پایه پایه کوتاه است مگر آنکه نام پایه دیگری گفته شده باشد. برای بافت پایه کوتاه زمانی که یک نخ روی قلاب قرار دارد، قلاب را داخل دانه مورد نظر کرده و یک نخ گرفته و از داخل دانه بیرون آورید. اکنون دو نخ روی قلاب شما قرار دارد. حال یک نخ دیگر گرفته و از هر دوی آن ها به طور همزمان بیرون آورید.
  5. بافت نامرئی یا شلال: هنگام بافت تقریبا به شکل پایه کوتاه بافته می شود. با این تفاوت که زمانی که نخ را از داخل دانه در می آورید و دو نخ روی قلابتان قرار دارد، باید همان نخ دوم را از داخل نخ اولی بیرون بکشید.
  6. پایه نیم دوبل: یک نخ روی قلاب انداخته و سپس قلاب را داخل دانه مورد نظر کرده و نخی را بیرون بکشید. اکنون سه نخ روی قلاب قرار دارد. یک نخ دیگر گرفته و همزمان از هر سه آنها بیرون بکشید.
  7. پایه دوبل: این پایه را اکثرا به نام پایه بلند می شناسند. برای بافت پایه دوبل کافیست، یک نخ روی قلاب انداخته و سپس قلاب را داخل دانه مورد نظر کرده و نخی را بیرون بکشید. اکنون سه نخ روی قلاب قرار دارد. ابتدا دوتای اول را با هم ببافید. حال دو نخ روی قلابتان قرار دارد. دوتای بعدی را مجددا با هم ببافید.
  8. پایه دو دوبل، سه دوبل و …: در این نوع پایه ها به تعداد خطی که روی شکل می بینید (در پایه دودوبل 2 و در پایه سه دوبل 3 و …) نخ روی قلاب انداخته و سپس دو تا دوتا تمام نخ ها را با هم ببافید.
  9. پایه کشباف: در حالت عادی بافت در دانه های بالایی که به شکل گندم هستند انجام می شود. اما برای بافت پایه کشباف قلاب را دور پایه می زنیم. برای کشباف از رو قلاب را از سمت جلو وارد بافت می کنیم و برای کشباف از زیرقلاب را از پشت وارد می کنیم.
  10. پایه معکوس: قلاب را در دانه عقبی کرده و پایه کوتاه بزنید.
  11. پایه ذرتی: درروش اول در 1 دانه 3 الی 5 پایه نصفه زده و در انتها همه را با هم یکی کنید. در روش دوم در 1 دانه 3 الی 5 پایه کامل زده و قلاب را از حلقه در حال بافت در آورده و داخل پایه اول کنید. حلقه در حال بافت را گرفته و بیرون بکشید.
  12. گره پیکوت یا گره تزئینی: 3 الی 4 زنجیره زده و در دانه اول شلال بزنید.
  13. گردبافی: نوعی از بافت است که با زدن حلقه جادویی شروع می شود. در این بافت در انتهای هر رج شلال نزده و مستقیما به رج بعد بروید و بافت را ادامه دهید. در این روش در انتهای کار یک بافت صاف و یکدست بدون هیچ گونه خط اضافه روی کار خواهید داشت.
  14. دایره بافی: نوعی از بافت است که با زدن حلقه جادویی شروع می شود. در این بافت در انتهای هر رج شلال زده و سپس بازدن زنجیره به رج بعد بروید و بافت را ادامه دهید. در این روش در انتهای کار یک بافت منظم ولی با یک خط اضافه روی کار خواهید داشت. تغداد زنجیره ها با توجه به اینکه رج با چه بافتی شروع میشود متفاوت است:
  15. بیضی بافی: نوعی از بافت است که با زدن زنجیره شروع می شود. و دور تا دور زنجیره بافته میشود تا کار به شکل بیضی در بیاید. در جزوات هنر روز برای شروع بیضی بافی گفته شده “6+1 زنجیره بزنید”. این بدین معناست که باید برای شروع 7 زنجیره بزنید. اما زنجیره اول را نبافته و بافت را از زنجیره دوم شروع کنید. و در 6 زنجیره پایه کوتاه خود را ببافید. بنابراین اگر گفته شده بود 7+2 زنجیره بزنید، باید ابتدا 9 زنجیره ببافید، دو تای اول را جا انداخته و در 7 زنجیره باقی مانه بافتتان را ادامه دهید. در این بافت نیز در انتهای هر رج شلال نزده و مستقیما به رج بعد بروید تا در انتهای کار یک بافت صاف و یکدست بدون هیچ گونه خط اضافه روی کار داشته باشید.
  16. رفت و برگشت: در این روش در انتهای رج، کار را برگردانید، و در ابتدای رج زنجیره بزنید و بافت را روی رج قبل ادامه دهید. در صورتی که بافت رج بعد با پایه کوتاه شروع می شود، 1 زنجیره بزنید. در مورد پایه های دیگر هم به عکس بالا نگاه کنید و تعداد زنجیره ها را تغییر دهید.
  17. کاهش: در 2 دانه پایه نصفه ببافید و با هم یکی کنید تا 2 دانه تبدیل به 1 دانه شود. با توجه به نقشه 2 پایه مورد نظر می تواند پایه کوتاه، نیم دوبل، دوبل و … باشد.
  18. افزایش: 2 پایه در 1 دانه ببافید. با توجه به نقشه 2 پایه مورد نظر می تواند پایه کوتاه، نیم دوبل، دوبل و … باشد.
  19. کاهش سه تایی: 3 دانه را با هم یکی کنید.
  20. افزایش سه تایی: 3 پایه در 1 دانه ببافید.
  21. ساده بافی: در تمام رج 1 پایه در هر دانه ببافید.
  22. بافت در حلقه پشتی: ممکن است در تعدادی از جزوات هنر روز به این اصطلاح برخورد کنید. به شکل روبرو توجه کنید. کافی است برای بافت در حلقه پشتی تک نخ مشخص شده در شکل با نام back را بگیرید.
  23. بافت در حلقه جلویی: برخلاف حلقه پشتی برای بافت باید نخ جلویی را بگیرید.

40 نظر برای “اصطلاحات در قلاب بافی

  1. سلامممم
    مرسی از توضیحات عالیتون

    من تویه یکی از دستور های بافت با این جمله روبه رو شدم:
    [پایه ها را به داخل داده و حالا برعکس میبافیم روی پایه های بافته شده]
    ببخشید من منظورشو متوجه نمیشم
    میشه برام توضیح بدید

    1. سلام. ممنون دوست گرامی.
      در کدام جزوه بوده؟ با شماره صفحه و شماره رج سوالتون رو بپرسید تا دقیقتر بتونیم راهنماییتون کنیم.

    1. سلام. ما در جزواتمون این اصطلاح رو نداریم دوست عزیز. ولی پایه تک به معنای یک پایه در یک دانه بافتن هستش. در دانه بعدی 1 پایه کوتاه ببافید.

    1. درود بر شما عزیزم
      در بعضی از رج ها برای اینکه خلالی در بافتمون ایجاد نشه، نیاز به این داریم که ابتدای رج رو که معمولا با یک علامت مشخص می کنیم، به سمت چپ و یا راست جا به جا کنیم. و این کار رو با بافت چند دانه و یا شکافتن چند دانه انجام میدیم.

          1. سلام وقتتون بخیر عذر میخوام من توی عکسی که دارم نوشته( ۱ پایه،افزایش) ۶ بار (۱۸) ) متوجه نمیشم دقیقا باید چیکار کنم

          2. سلام دوست عزیز، احتمالا اشتباه تایپ هستش
            جمع پایه ها میشه 12
            یا داخل ستاره 2 پایه، افزایش هست که مجموع پایه ها میشه 18
            ممنون میشم جزوه و شماره رج را بفرمایید تا اصلاح کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *